De slachtoffers krijgen een gezicht (3)

• Doortje Briedé

Malaysia Airlines geeft namen vrij

Malaysia Airlines heeft de passagierslijst vrijgegeven van het vliegtuig dat donderdag in Oost-Oekraïne is gecrasht.

De lijst, met 283 passagiers en 15 bemanningsleden, staat op de website van de luchtvaartmaatschappij. Zoals al eerder bekend werd, staan er 193 Nederlanders op de lijst.

Tekeningen, bloemen, knuffels en kaarsjes voor de slachtoffers van de vliegramp © ANP

Lees verder [nos.nl]

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

“Misschien stelen ze haar trouwring”

“Ik heb stiekem onder het bed gekeken of ze zich daar misschien hadden verstopt. Maar niks, ze zijn weg, en komen nooit meer terug.” Tosca Mastenbroek is met haar broer Gerrit en hun 80-jarige moeder naar Hilversum gekomen om het verlies van zus Tina en haar gezin te verwerken. Pauline Broekema sprak met hen.

Hoe ze het nieuws hoorden
    Gerrit Mastenbroek: “Op de radio, toen ik van mijn werk terugkwam. De avond tevoren had mijn zusje nog keurig verteld wanneer en hoe ze naar Bali zouden gaan. Dus ik wist dat ze in het vliegtuig zat. Maar ja, misschien was hun toestel wel overboekt. Je hebt zo van die wonderen.”

Tosca Mastenbroek: “Wij zaten in Rome, en ik zag plots allerlei gemiste oproepen. Dan weet je dat er iets aan de hand is, maar dit nieuws kan geen mens bedenken. We zijn onmiddellijk terug naar Nederland gereden.”

Lees verder [nos.nl]

Tosca en Gerrit Mastenbroek © NOS

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Basisschool de Boschuil herdenkt juf Hannie

De Eindhovense basisschool de Boschuil heeft op haar een In Memoriam geplaatst voor Hannie Timmers. Juf Hannie kwam donderdag om het leven bij de vliegtuigcrash van Malaysia Airlines. Ze was samen met haar man Geert onderweg naar Indonesië voor een fietsvakantie.

Het bestuur van de school uit Blixembosch schrijft op haar site dat Hannie een juf was in hart en nieren en dat ze na de vakantie weer vol enthousiasme zou beginnen met haar groep 6.

Lees verder [studio040.nl]

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Slachtoffers wereldwijd herdacht

Op veel plekken in de wereld staan mensen stil bij de slachtoffers van vlucht MH17 van Malaysia Airlines. Zo was er eerder vandaag in Sydney een herdenkingsdienst, waarbij de Australisch premier Abott aanwezig was.

Bij de vliegramp in Oekraïne kwamen 27 Australiërs om het leven. Abott benadrukte dat het niet om de officiële herdenkingsdienst ging. Later deze maand is er in Australië een nationale rouwdag.

Lees verder [nos.nl]

De Australische premier Abott is aanwezig bij een herdenkingsdienst in Sydney © EPA

Doortje Briedé-Bultman