Met haar innemende lach en warme uitstraling is Ina Duijndam misschien niet direct het type waar je aan denkt bij een uitvaartverzorger. Toch is zij in april haar eigen uitvaartonderneming gestart in de regio Zuidwest Friesland. Onder de naam Monuta Duijndam verzorgt Ina uitvaarten in Sneek, Bolsward, Harlingen, Joure, Lemmer, Franeker en omgeving.

Na jarenlang als manager in de facilitaire dienstverlening gewerkt te hebben, besloot Ina Duijndam (55) twee jaar geleden het roer om te gooien en een opleiding tot uitvaartverzorger te volgen. Ina: “Toen mijn vader een aantal jaar geleden overleed was zijn uitvaart keurig verzorgd, alles was prima geregeld. Maar toen mijn moeder in 2011 kwam te overlijden merkten wij wat een uitvaartverzorger echt kan betekenen. Hij had zoveel persoonlijke aandacht voor ons als nabestaanden, hij kwam bijna iedere dag langs, ook gewoon om te vragen hoe het met ons ging. Hij maakte echt het verschil. En dat wilde ik ook kunnen betekenen voor anderen. Het verschil maken in de voorbereiding en de beleving van de uitvaart van hun dierbare en daarmee in het omgaan met hun verlies. De periode na een overlijden is een moeilijke, verdrietige en vaak verwarrende tijd. Het is fijn als iemand je dan bij de hand neemt, naar je luistert en je ondersteunt in het regelen van allerlei praktische zaken.”

Lees verder op uitvaart.nl

Doortje Briedé-Bultman