Neergestoken 'oma Toni' overleden

• Doortje Briedé

Een 96-jarige vrouw die onlangs op straat werd neergestoken in Amsterdam, is overleden. De vrouw stond bekend als 'oma Toni'. 

De politie laat sectie verrichten op het lichaam van de vrouw om de doodsoorzaak vast te stellen, zegt een woordvoerder. De politie wil weten of haar dood het gevolg is van de steekpartij. 

De vrouw werd ruim drie weken geleden aangevallen in de Govert Flinckstraat toen ze achter haar rollator liep. Een man stak haar een paar keer in de buik en gaf haar klappen. Het lukte haar om zelf naar huis te komen en de politie te bellen.

Lees verder op nos.nl

Zie ook 96-jarige vrouw neergestoken in Amsterdam

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

'Oma Toni' (96), slachtoffer van steekpartij, is overleden

Oma Toni in een uitzending van AT5, enkele jaren geleden. © AT5

De 96-jarige Amsterdamse vrouw die vorige maand werd neergestoken op straat, is overleden. Dat bevestigde de politie zondag. Sectie op haar lichaam moet uitwijzen of er een verband is tussen de aanval vorige maand en haar dood.

De vrouw werd aangevallen toen ze achter haar rollator liep in de Govert Flinckstraat in de Amsterdamse Pijp. Vino H., een 24-jarige Irakees uit Arnhem, stak haar meerdere malen onder in haar buik en sloeg haar enkele keren. Het slachtoffer wist naar haar woning te vluchten en belde daar de politie. Een uur na de steekpartij meldde Vino H. zich bij agenten op de Dam. Hij had een mes bij zich.

De familie van de vrouw ontving na het voorval meer dan drieduizend steunbetuigingen. In een interview met Het Parool zei een familielid: ‘Toen we hoorden wat er was gebeurd, dachten we: nee, niet op deze manier, na het rijke leven van oma mag dit niet de manier zijn waarop ze gaat.’

Lees verder op parool.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

'Oma Toni' (96) wilde dood na neersteken door man uit Arnhem

De 96-jarige 'oma Toni' uit Amsterdam koos zelf voor het stoppen van de behandeling, nadat ze op 19 maart was neergestoken door een 24-jarige Arnhemmer. Dat schrijft het AD op basis van sectie op haar lichaam.

De hoogbejaarde vrouw werd in Amsterdam aangevallen toen ze achter haar rollator liep. Vino H. stak haar meerdere malen onder in haar buik en sloeg haar enkele keren. Ze bleek een willekeurig slachtoffer. H. wilde iemand neersteken om zijn vader te straffen, verklaarde hij na zijn arrestatie tegenover de politie.

'Oma Toni' belandde op de intensive care. Voor haar leven werd gevreesd, zeker gezien haar hoge leeftijd. Ze leek goed te herstellen, maar na enige tijd ging ze achteruit. Drieënhalve week na de steekpartij overleed ze alsnog.

Lees verder op omroepgelderland.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Vinwar H.: ‘Ik heb dit nooit gewild, ik vind het heel erg’

De man die eerder dit jaar in Amsterdam de 96-jarige oma Toni neerstak, zei dinsdag voor de rechtbank in Amsterdam dat hij dit nooit heeft gewild. ‘Ik wil heel veel spijt voor de nabestaanden betuigen. Ik vind het heel erg.’

De verdachte is een lange, slungelachtige jongeman. De Irakees met getrimd baardje, stakerige armen in een grijs T-shirt, grote, slobberige joggingbroek, richtte zich nadrukkelijk tot haar naasten. ‘Ik wil heel veel spijt aan de nabestaanden betuigen. Ik vind het heel erg.’

Volgens de aanklacht heeft hij Toni Heeremans-de Jong (96) op 19 maart geslagen en gestompt en haar vervolgens met een mes gestoken in hoofd, buik en armen. Heeremans overleed enkele weken later, op 11 april; uit het sectierapport blijkt dat er direct verband is tussen de steekwonden en haar latere dood. Daarom wordt hem primair moord ten laste gelegd.

Lees verder op parool.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Man betuigt spijt voor neersteken 96-jarige Amsterdamse vrouw

De man die eerder dit jaar in Amsterdam een 96-jarige vrouw neerstak, zei dinsdag voor de rechtbank dat hij dit nooit heeft gewild.

“Ik wil heel veel spijt voor de nabestaanden betuigen. Ik vind het heel erg”, aldus de 24-jarige Arnhemmer voor de rechtbank in Amsterdam.

De man richtte zich uitdrukkelijk tot familieleden van het slachtoffer, die aanwezig waren in de rechtszaal.

Hij moest voor het eerst voor de rechter verschijnen voor een niet-inhoudelijke zitting. De in Irak geboren man viel de Amsterdamse Toni Heeremans-de Jong op 19 maart aan, toen zij achter haar rollator liep in de Govert Flinckstraat in de Amsterdamse wijk De Pijp. Hij stak haar meermalen in de buik en sloeg haar.

Lees verder en bekijk video op nu.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Aanvaller oma Toni ‘heeft veel spijt’

De man die eerder dit jaar in Amsterdam de 96-jarige oma Toni neerstak, zei dinsdag voor de rechtbank in Amsterdam dat hij dit nooit heeft gewild.

“Als eerste wil ik spijt betuigen. Dit heb ik nooit gewild. Ik vind het heel erg dat het zo is afgelopen. Ik ben niet zo eng. Ik heb heel veel spijt naar de nabestaanden die hier zijn.” 

Dat was de verklaring die Vino H. (24) vandaag aflegde, toen hij voor het eerst voor de rechter moest verschijnen. Hij keek hierop kort naar achteren, de zaal in. Enkele tellen later begon hij te snikken, waarop zijn advocaat hem troostte.

Lees verder op trouw.nl

© Nienke Schipper. Oma Toni

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Nog steeds geen getuigen van neersteken Oma Toni gevonden

De steekpartij waarbij de 96-jarige Amsterdamse vrouw ‘Oma Toni’ zwaargewond raakte, krijgt morgen aandacht in Opsporing Verzocht. Er zijn nog steeds geen getuigen gevonden.

Mevrouw Heeremans-De Jong liep op 19 maart achter een rollator in De Pijp toen een man haar meermalen in de buik stak en haar sloeg. Ze overleefde de aanval, maar overleed drie weken later alsnog.

Lees verder op parool.nl

Doortje Briedé-Bultman