Gedenkplaats voor Laurens van der Graaff en Karlijn Keijzer bij Roeivereniging Skøll © Dingena Mol
Amsterdam rouwde dit weekend via condoleanceregisters, Facebook en bijeenkomsten om de slachtoffers van vlucht MH17 en in het bijzonder de zestien omgekomen Amsterdammers te herdenken.
Ze kwam er het hele weekeinde niet los van: de aangrijpende televisiebeelden, het verdriet om de slachtoffers en de machteloze woede om het gerotzooi van pro-Russische separatisten op de rampplek. ‘Ik wilde eerst bloemen leggen op Schiphol’, zegt Priscilla Smits (44) uit Haarlem. Maar ze nam de trein naar Amsterdam om op het stadhuis het condoleanceregister te tekenen. ‘Bloemen vergaan, maar mijn tekst in dit boek is blijvend. Ik heb geschreven: We vergeten jullie niet.’
Smits kende geen van de slachtoffers, maar hun dood doet haar meer dan al het andere leed in de wereld. In Amsterdam leek dat gevoel dit weekeinde niet anders te zijn. Het was prachtig weer, maar echte uitbundigheid ontbrak. Op bootjes op de Amstel, op terrasjes en zonovergoten balkons werd genoten van het lekkere weer, maar wel met de slachtoffers van MH17 in het achterhoofd.
In de uren na de crash donderdagmiddag was via telefoon en Facebook al duidelijk geworden dat het dit keer niet zomaar anonieme slachtoffers betrof, maar broers, ouders, collega's, klasgenoten of in elk geval bekenden van de mensen om ons heen. De laatste dagen kregen ze een naam, een gezicht en een verhaal.