‘In plaats van kraamvisite uitvaart regelen’

• Doortje Briedé

“Ik heb de hele zwangerschap alles op alles gezet om een gezonde baby ter wereld te brengen. Ik heb maar één ding fout gedaan: mijn leven in handen gelegd van Maarten B. en zijn staf.”

Dat zei Vyjantie Rangoelam dinsdag voor de rechtbank in Alkmaar, waar gyaecoloog Maarten B. terechtstond wegens onder meer dood door schuld. Hij wordt verantwoordelijk gehouden voor het overlijden van Biendya, het dochtertje van Vyjantie Rangoelam en haar echtgenoot Mahesh. Zij stierf kort na haar geboorte in mei 2009.

Lees verder

• Doortje Briedé

De Hoornse gynaecoloog Maarten B. (48) is schuldig aan de dood van het baby'tje Biendiya Ramgoelam in mei 2009. Ook is aan hem te wijten dat de moeder bij de bevalling zwaar lichamelijk letsel heeft opgelopen. Tot dit oordeel is de rechtbank in Alkmaar maandag gekomen.

B. kreeg een maand voorwaardelijke celstraf en een jaar lang voorwaardelijk ontzetting uit zijn beroep. Verder moet hij 1000 euro betalen aan de stichting Make a Memory, die foto's van overleden kinderen maakt. Volgens de rechtbank heeft B. „een keten van omstandigheden” gecreëerd die er toe heeft geleid dat op de bewuste dag veel te laat een keizersnede is uitgevoerd bij de moeder.

Lees verder