Na de dood van haar moeder, folkzangeres Kate McGarrigle, had singer-songwriter Martha Wainwright het niet gemakkelijk. Net als haar broer Rufus verwerkte ze haar verdriet in muziek. ‘Over het algemeen ben ik een verwarde en boze artiest’, zegt ze.

Rond de laatste decenniumwisseling veranderde het leven van Martha Wainwright voorgoed: in november 2009 werd haar zoon Arcangelo geboren en in januari 2010 overleed haar moeder op 63-jarige leeftijd aan kanker. Een maand eerder stonden ze nog samen op het podium. McGarrigle bracht Proserpina, het laatste nummer dat ze schreef, ten gehore, bijgestaan door een koor bestaande uit onder andere haar zus Anna McGarrigle en haar kinderen Rufus en Martha.

'Er staan beelden van op YouTube', vertelt Martha. ‘Je kunt duidelijk zien dat mijn moeder balanceert op de drempel van de dood en op het punt staat om de godin te worden die ze altijd heeft moeten zijn. Het was heel intens.’ Proserpina is terug te vinden op het deze maand uitgekomen derde album van Wainwright, Come Home To Mama. ‘Proserpina is volgens mij een van de belangrijkste nummers in mijn moeders carrière. Het is de enige cover en het meest betekenisvolle en sterke liedje op het album.’

Lees verder