Denken over de dood is niet voorbehouden voor romantici, depressievelingen of goths. Of evenwichtige mensen die denken dat zich bezighouden met de dood een voorwaarde is voor een rijk en vervuld leven. Iedere consument wordt vandaag gedwongen zich ermee bezig te houden. Uitvaartverzekeringen zijn big business.

De beste slogan voor een uitvaartverzekering vind ik nog altijd die van de Nederlandse AVVL uit 1994: ‘Is er koffie na de dood?’ Hoewel die destijds veel ophef veroorzaakte, hielp het de consument vanuit het perspectief van de dood te denken. Het was commercieel geniaal. Zelfs na je dood moest je nog betalen en omdat dat nu eenmaal moeilijk gaat, moest je het dus vooraf doen.

Steeds meer mensen sluiten een begrafenisverzekering af. Omdat het financiële gemoedsrust zou geven, niet alleen voor jezelf, maar ook voor je nabestaanden. Het heeft ook andere voordelen. Als je tegen extra betaling een nazorgconsulent opneemt in je polis, worden nabestaanden geholpen bij financiële rompslomp, zodat ze ongestoord kunnen rouwen. Je kunt ook via de verzekering je wensen laten vastleggen. Begraven of cremeren. Céline Dion of Bach. Alles dus perfect geregeld. Rimpelloos als een vakantie met Club Med.

Lees verder