Hannie Lips (88) overleden

• Doortje Briedé

Oud-omroepster Hannie Lips is overleden. Ze presenteerde in de jaren vijftig en zestig tv-programma's voor de KRO, als opvolgster van Mies Bouwman.

Hannie Lips werd vooral bekend door de presentatie van kinderprogramma's als ‘Dappere Dodo’ en ‘Hokus Pokus, dat kan ik ook’. Ze zwaaide op tv naar haar kijkers en dat werd haar handelsmerk. In 1958 presenteerde ze het Eurovisie Songfestival.

Lees verder

• Doortje Briedé

Voormalig omroepster Hannie Lips is maandag op 88-jarige leeftijd in Laren overleden. Dat meldde de familie vrijdag tegen het ANP.

Lips kondigde in de jaren 50 en 60 televisieprogramma's aan en af bij de KRO. Dat omroepen deed ze op een uitbundige manier, al zwaaiend en met kushandjes richting de jonge kijkers van de toenmalige kinderprogramma's als Dappere Dodo en ‘Hokus pokus, dat kan ik ook’.

Lips was in 1954 de opvolgster van Mies Bouwman. ‘Het was een rare tijd. Ik moest weg bij de KRO, omdat ik een relatie kreeg met een man die niet katholiek was. Hannie Lips volgde me op, dat ging allemaal vrij snel. Ik heb haar maar een keer of twee ontmoet, een hartelijke vrouw’, zegt Mies Bouwman, die na haar KRO-periode korte tijd bij de Volkskrant en De Telegraaf werkte. ‘De KRO had Hannie Lips vlot ontdekt, maar ik weet niet meer hoe dat precies is gegaan. Ik kan me nog wel heel goed herinneren dat ze zwaaide naar de kijkers na een uitzending van Dappere Dodo’, aldus Bouwman.

Lees verder

• Doortje Briedé

Als presentatrice Hannie Lips naar de camera zwaaide, zwaaiden alle kinderen vanuit de woonkamer enthousiast terug. Maar ‘Tante Hannie’ zwaait niet meer. Maandag overleed Lips op 88-jarige leeftijd in Laren.

Na het afscheid van Mies Bouwman in 1954 wordt de geboren Rotterdamse Hannie Lips het nieuwe gezicht van de Katholieke Radio Omroep (KRO)

Het is donderdag 6 januari 1955 als het eerste kinderprogramma op de Nederlandse televisie wordt uitgezonden. De schaarse zendtijd wordt vanaf die dag officieel uitgebreid met een half uur op donderdagmiddag, speciaal bedoeld voor kindertelevisie. Eens per maand moet de KRO het half uur vullen. Op 3 februari is de de omroep weer aan de beurt; de dag van de eerste aflevering van het legendarische poppenkastprogramma Dappere Dodo van Bert Brugman.

Lees verder