Schrijfster Aya Zikken overleden

• Doortje Briedé

In haar woonplaats Norg in Drenthe is de schrijfster Aya Zikken is overleden. Dat heeft haar dochter bekendgemaakt. Aya Zikken was 93 jaar.

Zikken groeide op in Nederlands-Indië en haar jeugdjaren spelen een belangrijke rol in haar romans en reisverhalen.

In een gesprek met NRC Handelsblad zei ze eens: “Ik reis eigenlijk vooral om verhalen van mensen te horen. Ik sta open voor hen, ben een luisteraar geworden.”

Lees verder

• Doortje Briedé

In haar woonplaats Norg (Drenthe) is vrijdag de schrijfster Aya Zikken overleden. Ze was 93 jaar. Dat heeft haar dochter zaterdag laten weten.

Zikken had 31 boeken op haar naam staan. Veel van haar romans speelden zich af in het voormalige Nederlands Indië, waar ze haar jeugd doorbracht. Ook schreef Zikken reisromans. Grootste bekendheid kreeg ze met de roman De Atlasvlinder uit 1958. In 1997 werd haar oeuvre bekroond met de Anna Bijns Prijs, een literaire onderscheiding voor Nederlandstalige schrijfsters.

Lees verder

• Doortje Briedé

Schrijfster Aya Zikken is gisteren op 93-jarige leeftijd overleden. Dat heeft haar dochter vanmiddag aan persbureau ANP laten weten. Zikken schreef tientallen boeken, vooral over Nederlands Indië. De Atlasvlinder uit 1958 was haar bekendste boek.

Zikken deed in tal van boeken verslag van haar vele reizen door Nederlands Indië, waarbij ze een synthese probeerde te creëren tussen reisverhaal en roman, schreef Kester Freriks in 2001 in NRC Handelsblad. “Zoals Zikken het oude Indië weergeeft is het alsof ze een foto van toen beschrijft, waarop alles stilstaat”, aldus Freriks.

Zikken werd geboren in 1919 in het Gelderse Epe en verhuisde op haar zevende met haar ouders naar Indonesië, waar ze tot haar twintigste zou blijven wonen. Over hoe het land tijdens haar reizen haar inspireerde zei ze in 1997 in NRC:

“Ik reis eigenlijk vooral om verhalen van mensen te horen. Ik sta open voor hen, ben een luisteraar geworden. In Nederland kan ik minder goed luisteren, daar wel. Ik geef woorden aan, een kleine handreiking, en heel langzaam, stukje bij beetje, komt het levensverhaal eruit.”

Lees verder