"Visser en Severein dood gevonden"

• Doortje Briedé

Lodewijk Severein, die in Spanje op zeer gewelddadige wijze aan zijn eind lijkt te zijn gekomen, had volgens een Spaanse krant een groot geldbedrag geleend aan de Spanjaard die nu wordt verdacht van de moord op Severein en oud-volleybalster Ingrid Visser.

De lichamen van Visser en Severein, zondag gevonden in een citroenboomgaard nabij Murcia, waren volgens de Spaanse krant La Verdad ernstig verminkt. De krant baseert zich op politiebronnen. Van beide lichamen waren hoofd, armen en benen gescheiden van de romp. De daders zouden een elektrische zaag hebben gebruikt. Bij Severein werd vastgesteld dat zijn kaak gebroken was en dat zijn tanden uit zijn mond waren getrokken.

Lees verder

• Doortje Briedé

De Spanjaard die is opgepakt na de moord op Ingrid Visser en haar partner Lodewijk Severein zegt dat iemand anders de moord heeft gepleegd. Dat schrijft de Spaanse krant La Verdad de Murcia.

Volgens Juan Cuenca zit Evedasto Lifante, de eigenaar van een marmergroeve, achter de moord. Lifante is ook voormalig eigenaar van de volleybalclub CAV Murcia 2005, waar Visser speelde.

Zelf is Cuenca voormalig technisch directeur van de club. In een huis dat hij huurde, werden Visser en Severein dagenlang vastgehouden.

Lees verder

• Doortje Briedé

De inwoners van het Spaanse Murcia zijn verbijsterd over de gruwelijke moord op het Nederlandse stel Visser en Severein. ‘Er móet meer achter zitten. Een afrekening, maffia, iets.’

Van de afwisselend tot armoede vervallen en fris opgeknapte huizen in de droge heuvels ten noorden van het Spaanse Murcia behoort Casa Colorá tot de laatste categorie. De kersenrode villa heeft alles te bieden voor een goede vakantietijd. Een zwembad met strandstoelen in de tuin, een pingpongtafel op het terras, citroenbomen op de oprit en een weids uitzicht op de Spaanse sierra.

Tot voor kort was dit niet meer dan een idyllisch stilleven in een plattelandsregio op een half uur rijden van Murcia. Maar nu bekend is geworden dat de Nederlandse oud-volleybalster Ingrid Visser en haar partner Lodewijk Severein vermoedelijk in dit huis op gruwelijke wijze om het leven zijn gebracht, voelt de straffe wind er macaber aan.

Lees verder

• Doortje Briedé

DNA-onderzoek in het laboratorium van de Policía Nacional in Madrid wijst uit dat de lichamen van Ingrid Visser en haar partner Lodewijk Severein zijn gevonden. Uit de autopsie is gebleken dat ze zijn overleden door hoofdletsel, meldt een woordvoerder van de lokale regering in Murcia aan RTL Nieuws.

Ze zijn door zware klappen op het hoofd om het leven gekomen. Severein en Visser waren al tien tot twaalf dagen dood, voordat de lichamen van de twee Nederlanders afgelopen zondag in een citroenboomgaard werden gevonden. Het stel was twee weken vermist.

Lees verder

• Doortje Briedé

De twee lichamen die zondag in de buurt van Murcia werden gevonden, zijn inderdaad van Ingrid Visser en haar partner Lodewijk Severein. Dat blijkt uit DNA-onderzoek door de Spaanse politie. Uit de autopsie blijkt dat ze door klappen op het hoofd om het leven zijn gekomen.

De identificatie was lastig doordat de lichamen in slechte staat waren. De regering van de regio Murcia spreekt in een persbericht van een “macaber crimineel delict”.

Lees verder

• Doortje Briedé

Op internet heeft de familie van oud-volleybalster Ingrid Visser en haar partner Lodewijk Severein een speciale pagina aangemaakt waarop mensen een condoleance kunnen achterlaten. De familie heeft dat zaterdag laten weten. De condoleancepagina is te vinden op de website ingridenlodewijk.com.

Het stel werd onlangs om het leven gebracht in de buurt van de Spaanse stad Murcia. De identificatie van hun lichamen liet enige tijd op zich wachten. Pas vrijdag werd bevestigd dat de lichamen die waren gevonden in een afgelegen citroenboomgaard inderdaad die van Visser en Severein waren.

Wanneer Visser en Severein worden gerepatrieerd is nog niet bekend. Ook is er nog niets bekend over een uitvaart.

Lees verder

• Doortje Briedé

Jessica van Spengen: "Maandagochtend. 7.30. Ze zijn gevonden. Ik pak mijn tas die al klaarstond en probeer zo snel mogelijk richting Murcia te gaan.

Ingrid Visser, denk ik onderweg. Wat weet ik eigenlijk van haar? Ze is een bekende volleybalster. Ze valt op, door haar lengte. Maar vooral door haar kwaliteiten in het veld. Ze is Nederlands recordinternational. Verder is Ingrid een vreemde voor me, ik heb haar immers nooit ontmoet.

Haar vriend Lodewijk Severein dan, een zakenman van ruim twintig jaar ouder is en ooit geschiedenisleraar was. ‘Heel aardige vent, ik heb nog les van hem gehad’, zei één van mijn collega’s.

De week eerder was ik ook al in Murcia. Ik bezocht onder meer het hotel waar Ingrid en Lodewijk op maandag 13 mei incheckten en waar ze volgens de manager ook een nacht hadden geslapen. Maar ze waren niet meer teruggekeerd en hadden ook geen contact meer gehad met hun familie in Nederland. Die besloot aangifte te doen van vermissing. Een paar dagen later arriveerde een aantal familieleden in Murcia om een zoekactie te beginnen. Op internet maar ook door middel van posters die opgehangen werden in de stad. Ze riepen iedereen op uit te kijken naar de huurauto, een zwarte Fiat Panda. Toen die diezelfde nacht gevonden werd was één ding duidelijk: er was geen ongeluk gebeurd."

Lees verder

• Doortje Briedé

15 juni is er een publieke afscheidsplechtigheid voor Ingrid Visser en Lodewijk Severein. In het Topsportcentrum in Almere kan “iedereen die zich verbonden voelt” met het volleybalpaar afscheid nemen, meldt de familie vandaag.

Het samenzijn begint om 14.00 uur, in aanwezigheid van de familie. Bezoekers wordt gevraagd een losse bloem mee te nemen als eerbetoon. Ook kan er een condoleanceregister worden getekend.

De familie zal daarnaast in besloten kring afscheid nemen van Visser en Severein.

Lees verder

• Doortje Briedé

De hoofdverdachte van de moord op de Nederlanders Ingrid Visser en Lodewijk Severein bij het Zuid-Spaanse Murcia, Juan Cuenca, is volgens zijn raadslieden „volstrekt onschuldig”.

Cuenca zelf weigerde vrijdag voor de rechter een verklaring af te leggen. Volgens zijn advocaten schaadt de opgelegde geheimhouding in deze zaak de belangen van hun cliënt in ernstige mate.

Lees verder

• Doortje Briedé

Een marmergroeve aan de buitenrand van de Spaanse plaats Murcia was voor de helft in het bezit van Juan Cuenca, die ervan verdacht wordt opdracht te hebben gegeven voor de moord op Ingrid Visser en Lodewijk Severein. Volgens de Spaanse krant El Pais wilde Visser en haar partner de groeve van Cuenca overnemen.

De Spanjaard zou het koppel niet hebben verteld dat hij slechts voor de helft de eigenaar is van de marmergroeve. Bovendien wordt de mijn al tientallen jaren niet meer gebruikt. Het is niet duidelijk wat de oud-volleybalster en haar partner met de groeve wilden doen, wel is duidelijk dat ze er 300.000 euro voor over hadden.

Lees verder