De 29-jarige Aurore Ruyffelaere werd vermoord na een nachtje stappen tijdens de Gentse Feesten. Het gerecht arresteerde een verdachte die eerst ontkende, maar daarna bekentenissen aflegde.
‘Het is onbeschrijflijk. Zo oneerlijk. Zo laf,’ zei componist Dirk Brossé, stiefvader van Aurore die in het VRT-programma Vanthilt On Tour voor het eerst over de moord sprak. ‘Alsof er een splinterbom op je valt. Deze gebeurtenis heeft een hele gemeenschap zo hard getroffen.’
De moordenaar van de Gentse Aurore Ruyffelaere heeft in zijn cel een einde aan zijn leven gemaakt. Dat bevestigt het Gentse parket, na berichtgeving door de VRT. Hij ondernam eerder al een poging tot zelfdoding.
Het parket van Gent zal later op de dag communiceren over wat er met het onderzoek zal gebeuren. De verdachte, een 29-jarige man van Russische origine die dicht bij
de plaats woonde waar de wagen van de vrouw geparkeerd stond, werd twee dagen na haar verdwijning opgepakt. Haar levenloze lichaam werd in een voertuig bij zijn appartement gevonden. Eerst ontkende de man zijn betrokkenheid, maar later ging hij toch door de knieën. De man zou beweerd hebben dat hij moest toekijken terwijl drie andere personen Aurore om het leven brachten.
De man die in de cel zat voor de roofmoord op Aurore Ruyffelaere, is overleden. Hij heeft vannacht zelfmoord gepleegd in zijn cel. Dat heeft onze redactie uit goede bron vernomen. De familie reageert sereen, zegt de advocate, maar er is ook een gevoel van opluchting.
De 29-jarige man van Russische origine had Aurore Ruyffelaere uit De Pinte in juli na de Gentse Feesten beroofd en vermoord. Hij had eerst ontkend, maar legde later toch volledige bekentenissen af.
'Het onwezenlijke gevoel is er nog altijd. Ik ga er mee slapen en ik sta er mee op. Je vraagt je elke dag af hoe dit in hemelsnaam is kunnen gebeuren. En waarom? Ik zal het waarschijnlijk nooit weten.' Dat zegt Claire Tillekaerts, moeder van de vermoorde Aurore Ruyffelaere.
Claire Tillekaerts verloor in 2013 haar 29-jarige dochter Aurore Ruyffelaere nadat ze bij een roofmoord werd gedood. In een terugblik op het voorbije jaar, gaf Tillekaerts in TerZake toe dat ze nog altijd probeert te plaatsen dat haar dochter er niet meer is. ‘Niets is ooit nog wat het was. Het is een verschrikking. Vooral de machteloosheid is hard. Ik ben gewoon om dingen te doen, niet om dingen te ondergaan. Maar hier kan ik niets aan doen’, aldus Tillekaerts. De ‘royale buit’ van 62 euro heeft het leven van mijn dochter gekost.
Aurore Ruyffelaere verdween op 27 juni spoorloos na een avondje stappen op de Gentse Feesten. Haar lichaam werd eind juli aangetroffen in de koffer van de wagen. De dader van Russische afkomst bekende de feiten en pleegde zelfmoord in zijn cel.