Beste Beatrijs,
Sinds drie jaar heb ik (weduwe, twee volwassen kinderen) een latrelatie met een leuke, enthousiaste man van 69. De laatste twaalf jaar heeft hij geen baan meer gehad. Ondanks zijn academische opleiding heeft hij een modaal pensioentje waarvan hij eigenlijk niet kan rondkomen, zodat ik regelmatig bijspring. Hij wil graag wat bijverdienen als consultant, maar heeft nog geen concrete stappen daartoe genomen. Een jaar geleden heb ik hem 15.000 euro geleend voor de aanbetaling van zijn nieuwe huis. Van die schuld heeft hij nog nauwelijks iets afgelost. Als we een uitstapje maken, betaal ik de reis, de toegangskaarten en het eten, terwijl hij in het museum allerlei kunstboeken aanschaft. Hij wil graag met mij op vakantie naar Bali, ‘omdat het nu nog kan’, maar ik verwacht dat de kosten op mij neerkomen.
Laatst vroeg hij of ik zoveel van hem hield dat ik hem na mijn overlijden geld zou willen nalaten, zodat hij zijn huidige levensstandaard zou kunnen voortzetten. Ik was diep geschokt door deze vraag. Toen hij dat zag, maakte hij wel excuses en zei dat het een ‘hypothetische vraag’ was. Ik heb gezegd dat hij eerst maar moet laten zien dat het hem ernst is met het aflossen van zijn schuld aan mij. Ben ik een krent of stel ik terecht eisen aan deze man die mij ondanks alles zeer dierbaar is?
Lees verder: http://www.trouw.nl/tr/nl/4480/Moderne-Manieren/article/detail/3597731/2014/02/15/Lat-vriend-wil-mijn-geld-na-mijn-overlijden.dhtml