Slechts 18 jaar oud, geen geld en vol verdriet om het onverwachte overlijden van haar moeder. Kayleigh van Drumpt uit Almere blijft radeloos achter. Ze kan de crematie niet betalen. Uit pure wanhoop heeft ze een crowdfunding opgezet om haar moeder, haar superwoman, toch het afscheid te geven wat ze verdient.
Morgen moet het gebeuren. Dan wordt Kate Elderbroek (49) gecremeerd. Kayleigh wil geen poespas, maar ook voor een simpele uitvaart is geld nodig. ,,Ik denk wel dat mijn moeder hierover nagedacht heeft, maar het niet kon veranderen. Er was geen geld voor een uitvaartverzekering en we hadden schulden“, vertelt Kayleigh. ,,Ze weet dat ik een sterke meid ben en er iets op verzin. Ik neem het haar niet kwalijk.”
Samen met de twee vriendinnen van haar moeder heeft Kayleigh een crowdfundingspagina opgericht, in de hoop 3500 euro te verzamelen om haar moeder een waardig afscheid te geven. ,,De begrafenisondernemer heeft respect voor mijn situatie en ik mag op een ander moment betalen. Maar de rekening van het mortuarium moet ook nog komen“, zegt Kayleigh. ,,Ik wil niet bij de gemeente aankloppen voor hulp. Mijn moeder had niks met de gemeente en ik wil liever zelf de regie houden.”
Inmiddels is er 1300 euro binnen. ,,Dat is fijn, daar kom ik al een stukje mee verder“, aldus Keyleigh. ,,Mijn ouders zijn al lang niet meer samen, maar mijn vader doet ook zijn bijdrage. Al kan ik hem niet vragen duizenden euro's op te hoesten.” Er zijn geen andere familieleden die haar financieel kunnen helpen.