VS onderzoekt dood zwarte arrestant

• Doortje Briedé

Er is opnieuw commotie in de Verenigde Staten over de dood van een zwarte arrestant. Op een dashcamvideo is te zien hoe een politie-agent en een vrouw in Texas ruzie maken na een verkeersovertreding. De vrouw is drie dagen na haar arrestatie dood in haar cel gevonden. 

De 28-jarige Sandra Bland werd door agent Brian Encinia van de weg gehaald na een verkeersovertreding. Ze vergat aan te geven dat ze van baan ging wisselen. Toen de agent haar vroeg om uit de auto te stappen, weigerde ze dat. Daarop ontstond een ruzie.

Lees verder en bekijk video op nos.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Moeder dode zwarte vrouw VS: dit betekent oorlog

“Ik moet mijn kind begraven. Ze was niet mijn overtreder, niet mijn verdachte. Ze was mijn kind”, zei Geneva Reed-Veal tijdens een herdenkingsdienst voor haar dochter. 

Haar dochter, de 28-jarige Sandra Bland, werd twee weken geleden in Texas hardhandig gearresteerd, toen ze weigerde uit haar auto te stappen. Op ooggetuigebeelden is te zien hoe ze tegen de grond is gewerkt. Drie dagen later overleed ze in haar cel. 

Tijdens de herdenkingsdienst reageerde de moeder furieus: “Zodra ik mijn kind begraven heb, ben ik er klaar voor. Dit betekent oorlog.” Ook zei ze dat de dood van haar dochter “de wereld zal veranderen”.

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Verdacht overlijden zwarte vrouw in politiecel: Texas geeft beelden van arrestatie vrij

De Texaanse autoriteiten hebben beelden vrijgegeven van de arrestatie van een jonge Afro-Amerikaanse vrouw, die achteraf is gestorven in haar cel. Haar dood doet opnieuw het debat oplaaien over het gebruik van buitensporig geweld door de politie tegenover de zwarte bevolking. Er loopt een onderzoek naar de omstandigheden van het overlijden.

De autoriteiten hadden in eerste instantie laten weten dat de 28-jarige Sandra Bland op 13 juli in de gevangenis van Waller zelf uit het leven is gestapt. Maar de familie van de vrouw gelooft dat niet, ze heeft nooit suïcidaal gedraag vertoond, luidt het.

De jonge vrouw was op weg naar haar nieuwe baan aan de universiteit. Dinsdag werden onder druk van de publieke opinie beelden van haar arrestatie verspreid, afkomstig van de dashcam in de politiewagen. De vrouw werd door de politie tegengehouden omdat ze haar richtingaanwijzer niet gebruikte. Ze weigert uit te stappen (vanaf 8:30 in onderstaande video) en dus haalt de agent zijn taserwapen boven.

Lees verder en bekijk video op knack.be

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Arrestatievideo overleden Sandra Bland mogelijk bewerkt

De dinsdag vrijgegeven politievideo waarin een Texaanse politieman de zwarte automobiliste Sandra Bland (28) tijdens een verkeerscontrole arresteert, is mogelijk bewerkt. Dat melden Amerikaanse media. Op de beelden is te zien hoe de agent na Blands weigering uit de auto te stappen een tasergun trekt en dreigt haar een schok te geven. De vrouw wordt uiteindelijk meegenomen naar het bureau. Drie dagen later is ze dood.

De opname met de dashboardcamera van de politieagent vertoont een aantal onregelmatigheden. Zo is na ongeveer 25 minuten te zien hoe een vrachtwagenchauffeur uitstapt. 15 seconden later gebeurt dat weer, terwijl in de tussentijd niet is te zien dat hij weer was ingestapt. Verder zijn iets na minuut 32 meermalen dezelfde auto's te zien die een bocht naar links maken. Tijdens deze ogenschijnlijke herhaling, waarbij ook auto's ineens uit beeld verdwijnen, lopen de geluidsopnamen gewoon door.

De politie onderzoekt de onregelmatigheden in de video en wil tot die tijd niet reageren, meldt NBC News. Een verslaggeefster van de Texas Tribune kreeg van de Texaanse politie een reactie, die ze op Twitter zette. De video zou niet zijn bewerkt, maar zijn beschadigd bij het uploaden.

Lees verder en bekijk video op volkskrant.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Opnieuw ophef in VS na dood zwarte vrouw in cel Texas

In de Verenigde Staten is opnieuw het debat opgelaaid over het gebruik van buitensporig geweld door de politie tegenover de zwarte bevolking. De Texaanse autoriteiten hebben dinsdag beelden verspreid van de arrestatie van een jonge Afro-Amerikaanse vrouw, die drie dagen daarna stierf in haar cel. Er loopt een onderzoek naar de omstandigheden van het overlijden.

De autoriteiten hadden in eerste instantie laten weten dat de 28-jarige Sandra Bland op 13 juli in de gevangenis van Waller was omgekomen door zelfmoord. Maar de familie van de vrouw gelooft dat niet, omdat ze nooit suïcidaal gedrag zou hebben vertoond. De jonge vrouw was op de dag van haar arrestatie op weg naar haar nieuwe baan aan de universiteit.

Moeder Geneva Reed-Veal reageert furieus op de herdenkingsdienst, meldt NOS. ,,Zodra ik mijn kind begraven heb, ben ik er klaar voor. Dit betekent oorlog.'' Ook zei ze dat de dood van haar dochter ‘de wereld zal veranderen.’

Lees verder en bekijk video op ad.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Twijfel over arrestatievideo zwarte vrouw

Amerikaanse media twijfelen aan de authenticiteit van de arrestatievideo van Sandra Bland. De zwarte vrouw werd twee weken geleden aangehouden omdat ze geen richting aangaf in het verkeer, kreeg daarna ruzie met een agent en werd vervolgens op hardhandige wijze gearresteerd. Drie dagen later wordt ze dood gevonden in haar cel. In de dashcambeelden die daarvan zijn vrijgegeven, zou zijn geknipt.

De video duurt in totaal ruim 52 minuten. Na iets meer dan 25 minuten verlaat een man zijn wagen waarna hij uit beeld loopt. 14 seconden later verschijnt hetzelfde moment weer in beeld en dat wordt 3 seconden later opnieuw herhaald. De audio die onder de beelden staat, loopt ondertussen gewoon door.

En dat is niet het enige opvallende moment in de video. Op 32:36 verschijnt links in beeld een witte auto, die daarna ineens verdwijnt. Een moment later komt de auto weer het beeld in rijden en slaat linksaf een zijweg in. Dit moment wordt later in de video vaker herhaald. Ondertussen gaat ook hier het gesprek onafgebroken door.

Sandra Bland Facebook

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Sandra Bland deed ‘eerder al zelfmoordpoging’

Sandra Bland, de 28-jarige Amerikaanse vrouw die drie dagen na haar arrestatie in haar cel overleed, heeft tegen een bewaker gezegd dat ze eerder een poging tot zelfmoord heeft gedaan. Dat beweert de sheriff van Texas, Glenn Smith, tegenover persbureau AP.

Volgens de officiële lezing heeft Bland zich in de gevangenis verhangen aan een plastic vuilniszak nadat ze werd aangehouden tijdens een verkeerscontrole. Haar familie en vrienden trekken dit echter in twijfel. Ze denken dat de dood van Bland het gevolg is van gewelddadig politieoptreden dat voortkomt uit racisme.

In een video die woensdag naar buiten werd gebracht is te zien hoe een woordenwisseling uitloopt op een fysieke strubbeling. De agent die Bland staande hield omdat ze haar richtingsaanwijzers was vergeten te gebruiken bij het wisselen van baan, zag zich volgens zijn verklaring genoodzaakt Bland in de boeien te slaan nadat ze zich agressief opstelde. Bland schreeuwde vervolgens dat haar polsen bijna werden gebroken en klaagde dat ze hardhandig tegen de grond werd geduwd. De vrouw uit Illinois werd uiteindelijk aangehouden op verdenking van het aanvallen van een ambtenaar in functie.

Lees verder op volkskrant.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Sandra Bland vóór haar dood in voicemail uit cel: ‘Hoe kan dit? Ik heb er geen woorden voor’

In een telefoontje vanuit de gevangenis zei Sandra Bland, de Amerikaanse vrouw (28) die in haar cel overleed na een omstreden arrestatie in Texas, dat ze niet kon geloven wat er haar overkwam.

Dat blijkt uit de voicemail die ze insprak op de telefoon van een vriend en die in handen van ABC News kwam. Volgens de zender is de boodschap bevestigd door de rechter. Bland zegt: ‘Ik heb nog steeds geen woorden, eerlijk, bij dit alles. Hoe kan van rijvak veranderen zonder richtingaanwijzer te gebruiken, resulteren in dit. Ik weet het niet.’

De voicemail dateert van na haar eerste verschijning voor de rechter na haar arrestatie op 10 juli en is een van drie telefoontjes die ze die dag deed.

Lees verder op knack.be

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Autopsie-rapport: Sandra Bland pleegde zelfmoord in cel

De 28-jarige Sandra Bland heeft zelfmoord gepleegd in haar cel op een politiebureau in Texas. Dat concludeert de lijkschouwer in een autopsie-rapport over de geruchtmakende zaak.

Bland werd hardhandig in de boeien geslagen nadat ze had verzuimd richting aan te geven toen ze van rijbaan veranderde. De zwarte vrouw werd kwaad toen een agent haar sommeerde uit de auto te stappen.

Hij dreigde met een stroomstootwapen en werkte haar uiteindelijk tegen de grond, deed haar handboeien om en nam haar mee naar het bureau. Drie dagen later werd Bland dood gevonden in haar cel.

Lees verder op nos.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

'Sandra Bland stapte zelf uit het leven, bevestigt autopsie'

Sandra Bland, de 28-jarige Afro-Amerikaanse vrouw die drie dagen na haar arrestatie dood werd aangetroffen in een politiecel in Texas, heeft wel degelijk zelfmoord gepleegd. Dat deelden de autoriteiten mee op basis van de autopsie. Het onderzoek is wel nog niet afgerond.

De familie van Sandra Bland, die begin deze maand op weg was naar een nieuwe baan maar werd opgepakt nadat ze haar richtingaanwijzer niet had gebruikt, heeft de these van zelfmoord van in het begin verworpen. Ze dringen aan op een tweede autopsie. Het parket startte een moordonderzoek.

De openbaar aanklager Warren Diepraam heeft op een persconferentie beklemtoond dat uit de autopsie op het slachtoffer blijkt dat het om zelfmoord gaat. Hij gaf heel wat details, onder meer over de blauwe plekken rond de nek van het slachtoffer.

Lees verder op knack.be

Doortje Briedé-Bultman