Lidie Cohen, vrouw van Job, overleden

• Doortje Briedé

Lidie Cohen, de vrouw van oud-PvdA-leider en oud-burgemeester Job Cohen van Amsterdam, is overleden. Ze leed aan de ziekte MS, die het centrale zenuwstelsel aantast. De laatste tijd ging haar gezondheid sterk achteruit. Ze is 67 jaar geworden.

Lidie Cohen was zeer betrokken bij de stad Amsterdam. Ze ging ondanks de belemmeringen die haar ziekte met zich meebracht vaak mee met haar man naar bijeenkomsten.

Het echtpaar was heel open over de ziekte. Zo vertelde Job Cohen in 2006 in een interview met de Volkskrant over de invloed van de ziekte op hun relatie. “Ik heb tegenover haar altijd het gevoel dat ik tekortschiet. Omdat ik toch veel dingen doe waar zij niet bij betrokken is. Tegelijkertijd is er geen beginnen aan om uit te leggen wat ik allemaal niét doe omdat ik anders nooit thuis zou zijn. Ik heb de afgelopen jaren twintig buitenlandse reizen afgezegd.”

Lees verder op nos.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Vrouw Job Cohen overleden

Lidie Cohen, de vrouw van de Amsterdamse oud-burgemeester Job Cohen, is dinsdag op 67-jarige leeftijd overleden.

Ze leed al jaren aan de spierziekte MS, maar de laatste tijd was haar gezondheid sterk achteruit gegaan. Wel kon ze tot het laatst toe thuis blijven wonen, hoewel ze in een ziekenhuis is overleden. Lidie Cohen was na haar studie lerares Nederlands en decaan. Ze trouwde in 1972 met Job.

Lees verder op volkskrant.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Lidie Cohen (67) overleden: veel meer een politiek dier dan echtgenoot Job

Lidie Cohen is afgelopen dinsdag op 67-jarige leeftijd overleden. De vrouw van oud-burgemeester Job Cohen leed lange tijd aan de ziekte multiple sclerose (MS).

Afhankelijk zijn van anderen, dat vond Lidie Cohen misschien wel het lastigste aan haar ziekte. Lidie Cohen was een zelfstandige en geëmancipeerde vrouw. Links ook, en feministisch. Ze wilde absoluut niet alleen maar de ‘vrouw van’ zijn.

In 1972 trouwt Lidie Lodeweges met Job Cohen. Zij in een geel broekpak, hij in een varkensleren pak zonder das. Jacques Wallage voltrok de plechtigheid. In veel opzichten zijn de twee elkaars tegenpool. Cohen is bedachtzaam en ingetogen, Lodeweges fel en extravert. Wel zijn ze beiden overtuigd sociaaldemocraat.

Lees verder op parool.nl

Trouwfoto Job en Lidie Cohen, 1972 © Privéfoto Job Cohen

Doortje Briedé-Bultman