Vrouw van iconische 9/11-foto overlijdt aan kanker

• Doortje Briedé

De ‘dust lady’, de Amerikaanse vrouw die de hele wereld over ging als onderwerp van een van de iconische foto's van de aanslagen van 11 september 2001, is maandag op haar 42ste bezweken aan kanker.

Dat hebben haar nabestaanden gemeld op Facebook. Marcy Borders werd gefotografeerd toen ze onder het stof zat nadat de Twin Towers waren ingestort.

De foto werd gemaakt door AFP-fotograaf Stan Honda. “Ik was bij de ingang van een lobby van een gebouw waar een politieagent mensen naar binnen aan het trekken was om ze te redden,” schreef Honda tien jaar na de aanslag over de foto. “Ik ging naar binnen en buiten werd het een paar minuten helemaal zwart. Een vrouw kwam binnen helemaal onder het stof. Je zag dat ze nette kleren aan had voor haar werk en ze bleef even staan. Ik maakte de foto vlak voor ze door de agent werd weggestuurd.”

Lees verder op telegraaf.nl

Foto: Facebook/AFP

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

'Dust lady' overleden aan kanker

Deze foto is een van de meest iconische van de aanslagen op 11 september 2001. Het is Marcy Borders, volledig bedekt met as en stof van een van de ingestorte torens van het World Trade Center.

De dust lady overleed maandag op 42-jarige leeftijd aan de gevolgen van maagkanker, schrijft The Guardian. Zelf geloofde ze dat haar ziekte een gevolg was van de aanslagen.

Marcy was destijds 28 en werkte pas een maand op de 81e verdieping van een bedrijf in de noordelijke toren. “Ik was net de rotzooi van mijn bureau aan het opruimen en maakte mij klaar om aan de dag te beginnen, toen het vliegtuig de toren invloog”, vertelde ze in 2011 in een interview.

Lees verder en bekijk video op nos.nl

Marcy Borders werd ook wel de ‘dust lady’ genoemd. AFP

Doortje Briedé-Bultman