Verslaggeefster en cameraman in VS doodgeschoten in live-uitzending

• Doortje Briedé

Een verslaggeefster en een cameraman zijn in de Amerikaanse staat Virginia doodgeschoten tijdens een live-uitzending. 

De verslaggeefster, de 24-jarige Alison Parker, interviewde een vrouw toen er zes of zeven schoten vielen. Kijkers van het station, WDBJ7, hoorden geschreeuw en de kreet “Oh my God”. 

Meteen werd teruggeschakeld naar de presentatrice die in grote verwarring was. “We zoeken uit wat er is gebeurd”, zei ze. De cameraman die dodelijk werd geraakt is de 27-jarige Adam Ward.

Lees verder en bekijk video op nos.nl

De verslaggeefster en cameraman die werden doodgeschoten WDBJ7

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Schutter Virginia plaatste beelden op sociale media

Op Twitter zijn nieuwe beelden opgedoken van de schietpartij waarbij een Amerikaanse verslaggeefster en cameraman vandaag om het leven kwamen. De beelden zijn gemaakt door de dader zelf.

In de schokkende video van 25 seconden is, vanuit het oogpunt van de schutter, te zien dat deze aan komt lopen en vervolgens schiet op de verslaggeefster.

De video verscheen op het account van ene Bryce Williams. Die plaatste kort daarvoor al berichten over de slachtoffers. Over Alison, de verslaggeefster, zegt hij dat ze racistische opmerkingen heeft gemaakt. Over de cameraman staat er: “Adam stapte al na één keer met mij te hebben gewerkt naar personeelszaken.”

Lees verder op nos.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Politie: schutter Virginia is dood

De man die vandaag twee journalisten heeft doodgeschoten, is dood. Hij overleed in het ziekenhuis, enkele uren nadat hij had geprobeerd om zelfmoord te plegen tijdens zijn vlucht voor de politie. Dat maakte de politie van de staat Virginia bekend op een persconferentie. 

Amerikaanse media meldden vanmiddag al dat de schutter dood was. Die berichten werden later tegengesproken door de politie.

Lees verder op nos.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Amerikaanse media: schutter schiet ook zichzelf neer

Tijdens een live-uitzending van nieuwszender WDBJ7 zijn in Virginia verslaggeefster Alison Parker (24) en cameraman Adam Ward (27) doodgeschoten. De dader zou nu ook zichzelf hebben neergeschoten.

De twee verslaggevers waren bezig met een interview bij een winkelcentrum in de staat Virginia toen ze werden geraakt door kogels. Op de video van de uitzending zijn de schoten te horen, waarna de camera op de grond valt.

Amerika-correspondent Reinout van Wagtendonk vertelde eerder al dat Amerikaanse media meldden dat de politie naar aanleiding van de beelden wist om wie het ging.

Lees en luister verder op bnr.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

'De ironie dat ze het landelijke nieuws haalt, had ze gewaardeerd'

Gisterochtend werden in Amerika verslaggeefster Alison Parker en cameraman Adam Ward live op tv doodgeschoten. De vader van Alison kan het nog steeds amper bevatten.

Alison Parker had bijna dagelijks contact met haar ouders, vertelt vader Andy Parker aan de Washington Post. Vaak vroeg ze aan haar vader of hij had gekeken naar haar verslag op de lokale zender WDBJ.

“Hey pa, wat vond je ervan?”, vroeg ze dan. Maar het sms'je dat haar moeder gisterochtend kreeg, bracht het slechtste nieuws dat een ouder kan krijgen.

Lees verder op nos.nl

Alison Parker en Adam Ward REX SHUTTERSTOCK/HH

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Gedode journalisten Virginia herdacht

In Roanoke in Virginia zijn de twee journalisten herdacht die vorige week in een live-uitzending werden doodgeschoten. Zo'n 500 mensen waren afgekomen op de mis. Onder hen waren veel collega's van de vermoorde Alison Parker en Adam Ward.

Beelden van de moordpartij gingen de hele wereld over. De schutter, die toevallig werd gefilmd toen de cameraman in elkaar zakte en zijn camera losliet, deed tijdens zijn vlucht een zelfmoordpoging en stierf later in het ziekenhuis. De begrafenissen van Parker en Ward zijn deze week.

Lees verder en bekijk video op nos.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Overlevende ‘live’ aanslag Virginia: ik deed alsof ik dood was

“Ik wist zeker dat het volgende schot voor mij zou zijn”, zegt Vicki Gardner, de vrouw die eind augustus de aanslag op twee journalisten in een live tv-uitzending in Virginia overleefde. “Hij zou me door mijn hoofd schieten, want dat is wat hij aan het doen was.”

Voor het eerst spreekt Gardner publiekelijk over het moment van de aanslag. In een interview met Fox News vertelt ze hoe de schutter het vuur opende op verslaggever Alison Parker en cameraman Adam Ward op het moment dat zij werd geïnterviewd. Beide journalisten kwamen om door schoten in hoofd en lichaam.

Lees verder op nos.nl

Doortje Briedé-Bultman