Romanschrijfster Jackie Collins (77) overleden

• Doortje Briedé

In Los Angeles is de van oorsprong Britse romanschrijfster Jackie Collins op 77-jarige leeftijd overleden. Ze leed al jaren aan borstkanker.

Jackie, de jongere zus van de actrice Joan Collins, schreef 26 romans, waarvan er wereldwijd meer dan 500 miljoen zijn verkocht. Ze wilde eerst net als haar zus actrice worden maar koos al gauw voor haar andere hobby, schrijven.

Haar debuut in 1968 The world is full of married men werd meteen een bestseller. Daarna volgde de ene bestseller na de andere. Haar romans gingen over het leven van rijke en beroemde filmsterren uit Hollywood.

Lees verder en bekijk video op nos.nl

Jackie Collins met een van haar boeken WIKIMEDIA

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Britse schrijfster Jackie Collins overleden

De Britse bestsellerauteur Jackie Collins is zaterdag op 77-jarige leeftijd aan borstkanker overleden. Collins verkocht meer dan 500 miljoen boeken.

De schrijversloopbaan van Collins bestreek meer dan vier decennia. In die periode verkocht ze in totaal meer dan 500 miljoen boeken, meldt de Britse omroep BBC op zijn website. Haar werk werd in zowat veertig landen uitgegeven.

Haar eerste roman, “The World Is Full of Married Men” (“De wereld is vol getrouwe mannen” in de Nederlandse vertaling), werd uitgebracht in 1968. Haar grootste succes bereikte ze vijftien jaar later met “Hollywood Wives” (“Vrouwen van Hollywood”).

Lees verder op knack.be

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Schrijfster Jackie Collins overleden

De Engels-Amerikaanse schrijfster Jackie Collins is zaterdag op 77-jarige leeftijd overleden in Los Angeles. Ze leed aan borstkanker, maakte haar familie bekend.

In een verklaring noemden haar nabestaanden haar ‘een knappe, dynamische en unieke moeder’. De boeken van de romanschrijfster werden vertaald in meer dan veertig talen en gingen wereldwijd meer dan een half miljard keer over de toonbank.

Lees verder op trouw.nl

© reuters Jackie Collins

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Jackie Collins hield borstkanker verborgen voor zus Joan

Actrice Joan Collins (82) kreeg pas twee weken geleden te horen dat haar zus borstkanker had. Dit meldt People. Joan Collins vertelt People dat ze diepe bewondering heeft voor haar zus Jackie die zaterdag op 77-jarige leeftijd overleed in Los Angeles.

De Britse actrice is kapot van verdriet door het verlies. ‘'Vaarwel prachtige zus. Ik hou van je en zal je voor altijd missen. Rust zacht’', twitterde Collins zondag.

''Ze was mijn beste vriendin'', licht ze toe aan People. ''Ik bewonderde haar hoe ze met haar ziekte omging. Ze was een prachtig en moedig persoon en ik hield van haar."

Lees verder op nu.nl

Foto: Getty Images

Doortje Briedé-Bultman