'Ik woonde jaar bij van moord verdachte Bart van U. in huis'
Illustratie: Bart van U. in een woonhuis. De moordverdachte stormde een keer de kamer van Sophie in om een schilderij van de muur te halen. © Petra Urban
Bijna een jaar lang woonde Sophie (24) in één huis met Bart van U.; de 38-jarige Rotterdammer die er van wordt verdacht zowel zijn zus Loïs als oud-minister Els Borst te hebben vermoord. Regelmatig uitte zij tegen vrienden en familie haar bedenkingen bij het vreemde gedrag van haar huurbaas Van U. ,,Ik was vaak bang voor hem'', zegt de jonge vrouw, ,,hij had een oogje op me.''
,,Bart was niet ‘gewoon een beetje raar’, het was meer dan dat. Zijn kamer was ook één grote chaos: zoals je wel eens op tv ziet bij mensen met verzamelwoede. Helemaal vol met zooi. Hij leidde een teruggetrokken bestaan. Toen ik het huurcontract tekende, zei hij weinig thuis te zijn omdat hij schipper was, maar toen ik eenmaal mijn kamer betrok, bleek hij werkloos.
Na twee tot drie maanden zonderde hij zich nog verder af. Achteraf gezien is dat de periode geweest na de moord op Els Borst. Ik had serieuze vraagtekens bij hem. Dat zei ik ook regelmatig tegen mijn omgeving. Ik probeerde zoveel mogelijk het contact met hem te vermijden.