Er bestaan vele manieren om afscheid van een dierbare te nemen. Je kunt een dienst in de kerk houden of kiezen voor een uitvaartcentrum of crematorium. Om deze momenten nooit te hoeven vergeten, bestaat uitvaartfotografie. Daarbij wordt de uitvaart in beelden vastgelegd. Marleen Wijnen (48) uit Sevenum is uitvaartfotograaf en vertelt er over.
“Uitvaartfotografie is het maken van beelden van het afscheid van een dierbare”, begint ze haar verhaal. Het komt volgens Wijnen steeds vaker voor dat mensen hun laatste moment met hun dierbare laten vastleggen in beelden. “Ik ben er vaak bij vanaf de opbaring, wat steeds vaker thuis gebeurt. Ook fotografeer ik het sluiten van de kist en daarna natuurlijk de uitvaart zelf. Ik leg de belangrijke momenten op zo’n laatste afscheid vast.”
Ze heeft nu ongeveer een keer per maand een opdracht om een uitvaart te fotograferen, van de begrafenisstoet tot het afscheid op het kerkhof of in het crematorium. “Ik vind het niet lastig. Op dat moment gaat er een knop in mijn hoofd om. Door de camera die tussen mij en het verdriet in staat, kan ik voldoende afstand nemen. Ik ben overal bij, behalve bij het allerlaatste afscheid, het moment waarop de directe nabestaanden als laatste afscheid nemen op het kerkhof of in het crematorium. Dat is vaak toch een beetje privé. Dat snap ik ook helemaal van de nabestaanden.”
Lees verder op hallohorstaandemaas.nl