De moeder van Gunter Temmerman overleed op 9 oktober 2012, maar haar urne werd pas afgelopen zaterdag bijgezet op het kerkhof van Outer. In haar laatste wilsbeschikking had ze de voorkeur gegeven aan crematie, maar drie woorden werden achteraf in balpen toegevoegd: ‘Uitstrooien in Lochristi’. De familie van Eliane Stevens, waaronder haar zoon Gunter, zijn er altijd van overtuigd geweest dat hun moeder nooit voor uitstrooien had gekozen en dat de handgeschreven tekst niet van haar kwam. “Nadat mijn moeder voor een tweede keer kanker kreeg, heeft ze mij tijdens een bezoek aan het kerkhof getoond wat ze wilde: na crematie de urne laten bijzetten op het kerkhof met grafsteen”, aldus Gunter. “Ik wist 100 procent zeker dat ze niet wilde dat haar as uitgestrooid zou worden. Ik beloofde haar wens te vervullen en ben daar altijd voor blijven vechten.”
Het is een lange weg geweest voor de familie. De urne stond meer dan twee jaar lang in Lochristi, waardoor ze nergens terecht konden om hun moeder te herdenken. Ze dienden onder meer klacht in tegen onbekenden voor het vervalsen van de laatste wilsbeschikking, maar dat leverde niets op, net zoals een vaststelling van een grafoloog of schriftkundige. “We hebben nog twee andere advocaten aangesteld. Die hebben een brief gestuurd naar het Ninoofse stadsbestuur en zelfs naar de gouverneur, maar die verklaarde zich niet bevoegd. Enkele weken geleden kwam ik via twee journalisten in contact met de directeur van het crematorium in Lochristi. Toen hebben we voor het eerst de urne van moeder kunnen bezoeken. We hadden documenten meegebracht en de directeur gaf ons na het zien van het ontvangstbewijs van de laatste wilsbeschikking - afgestempeld en getekend door een ambtenaar van de stad én zonder de handgeschreven tekst - de raad om ermee naar de burgemeester te stappen. Michel Casteur heeft ons uitgenodigd voor een gesprek, waar we hem het document lieten zien.”