Hockeyster Inge Vermeulen is op 30-jarige leeftijd plotseling overleden. De keepster kwam acht keer uit voor Oranje en speelde de afgelopen acht jaar voor SCHC uit Bilthoven.
In een verklaring schrijft het bestuur van SCHC: “Wij zijn enorm verdrietig en ontredderd, maar we kunnen niet anders dan haar keuze respecteren. Onze gedachten zijn bij haar familie en vrienden.”
Binnen de hockeywereld is met grote verslagenheid gereageerd op het overlijden van Inge Vermeulen (30). De voormalige keepster van Oranje stierf plotseling.
“Geschokt door het verdrietige bericht over het overlijden van Inge Vermeulen”, laat voormalig Oranje-spits Kim Lammers via twitter weten.
“Geschokt door het plotseling overlijden van SCHC keepster Inge Vermeulen. Pas 30 jaar!”, reageert voormalig Oranje-coach Marc Lammers.
“Heel triest om te horen dat mijn oud-ploeggenoot Inge Vermeulen al op 30-jarige leeftijd is overleden”, laat de Engelse Kate Richardson-Walsh. “Mijn gedachten zijn bij haar familie en vrienden. Rust in vrede.”
Voor Ellen Hoog, donderdag uitgeroepen tot beste hockeyer ter wereld, was het overlijden van oud-ploeggenoot Inge Vermeulen vorige week een harde klap.
Hoog was op het moment van de dood van de voormalig keeper van SCHC met de nationale ploeg in training. “Er lag de laatste dagen een grauwsluier over het team”, vertelt Hoog aan De Telegraaf.
Het was een schok voor Bilthoven en de hele hockeywereld: het plotselinge overlijden van Inge Vermeulen. De dood van de keepster en voormalig international heeft zijn sporen nagelaten bij hockeyclub SCHC.
Anderhalve maand later probeert de Bilthovense hockeyclub de draad weer op te pakken. “Inge zit in dit team, hoe je het ook wendt of keert.”
“Ik had alleen maar kunnen hopen dat het zo zou gaan”, zei aanvoerster Carlien Dirkse van den Heuvel na afloop van het duel met Oranje Zwart, het eerste na de dood van Vermeulen. De Stichtse won met 4-0.
Lang had ze toegeleefd naar de dag waarop de competitie hervat zou worden met een uitwedstrijd tegen Oranje Zwart. Het zou een vreemde wedstrijd worden, besefte Dirkse van den Heuvel. “Ik werd vanochtend wel anders wakker dan normaal. Zenuwen. En toch een beetje een knoop in je maag.”
De één keek strak voor zich uit. De ander had de blik op de schoenen gericht. Allen dachten ze aan één vrouw: Inge Vermeulen. Met de armen om elkaar heen herdacht het vrouwenteam van SCHC gisteren in een minuut stilte de keepster die zeven weken geleden uit het leven stapte. ,,Volgens mij zit Inge daarboven met een peuk en een kopje koffie naar ons te kijken. Laten we er wat moois van maken.'
Claire Verhage draait haar rug naar het hockeyveld en snikt zachtjes, terwijl ze na het duel met Oranje Zwart haar tas inpakt. Vooraf heeft de speelster van SCHC zich groot gehouden - bij de warming-up, de minuut stilte en de wedstrijd is ze haar verdriet de baas, maar na het laatste fluitsignaal komen alsnog de tranen. ,,Van opluchting, hoor,'' zegt de 29-jarige aanvalster. ,,Ik ben zo blij dat het erop zit en dat het goed is gegaan. Inge, deze zege is voor jou, voor ons en voor de gehele club.'