Werkgevers gaan niet altijd soepel om met verlof en verzuim van nabestaanden van MH17. Daarom is Slachtofferhulp Nederland nu bezig klachten te verzamelen.
Veel nabestaanden meldden zich na de vliegramp ziek omdat ze niet in staat waren te werken. In het algemeen waren werkgevers begripvol, maar Slachtofferhulp Nederland krijgt ook signalen dat er problemen zijn met hoe bedrijven en bedrijfsartsen omgaan met rouwverwerking en werk.
Via de besloten website worden de ervaringen van nabestaanden geïnventariseerd. Afhankelijk daarvan kijkt Slachtofferhulp Nederland in overleg met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid of maatregelen nodig zijn.
Kort na de ramp boden werkgevers alle ruimte om met het verdriet om te gaan. Nu, 7 maanden later, is er soms minder begrip voor verzuim als gevolg van de nasleep van MH17, merken sommigen. ,,Ik ben blij dat mijn werkgever me probeert aan het werk te houden. Dat geeft wat afleiding,'' zegt een nabestaande die in de zorgsector werkt. ,,Maar na een halfjaar merk je dat ze vinden dat je weer over moet tot de orde van de dag. Zo simpel ligt het niet. Je blijft langdurig kwetsbaar.''
Ze mag geen beroep doen op bijzonder verlof. Bij belangrijke gebeurtenissen stond ze ingeroosterd. Uren die ze opneemt, moet ze later inhalen. ,,Voor de uitvaart heb ik 4 uur vakantie gekregen. Er komen in het hele proces zoveel dingen op je pad waar je bij moet zijn. Het zou fijn als ruimte gecreëerd wordt om dan vrij te nemen. In plaats daarvan houden ze zich strikt aan de cao.''
Omdat ze de afgelopen maanden te weinig uren heeft gewerkt, moet ze nu opeens meer werken. ,,Ik ben zonder overleg ingeroosterd voor 28 uur per week. Terwijl ik heb aangegeven dat 20 uur voor mij het matje is. Meer moet ik er niet bij hebben, de rek is eruit.''