Het afscheid van een geliefde, is net als een uitvaart, persoonlijk. De laatste zorg is een mooi ritueel met familieleden, waarbij er afscheid genomen kan worden van de dierbare. Henny Stoop, van Capella Uitvaartzorg Heiloo, vertelt haar verhaal.

“Vorig jaar belde er een bekende van mij. Hij vroeg of ik langs wilde komen. Bij ons gesprek waren alleen wij tweeën. Hij vertelde dat zijn einde nabij was: hij had darmkanker en was uitbehandeld. Of ik zijn uitvaart kon regelen.

Zijn vrouw, een Thaise van geboorte, had hier geen familie, en zijn wens was dat Neeranuch terug zou kunnen naar Thailand. “Zou ik haar in alles kunnen bijstaan?” Zo gebeurde het dat ik, na meerdere ontmoetingen, er samen met Neeranuch bij was, toen Ad overleed. Liefdevol hebben wij hem toen verzorgd en opgebaard op zijn favoriete bank, waar hij ook was overleden. Na drie dagen brachten wij Ad naar het crematorium en hebben hem op weg naar het licht gestuurd.

Na de verassing van Ad in het crematorium wilde Neeranuch graag een stukje bot van hem ter herinnering. Ik had nog een glazen doosje, waar we toen samen een stukje bot van hem hadden ingestopt. Wat was ze er blij mee. Op een kastje bij haar thuis stond dan het glazen doosje, samen met wat foto’s, een lichtje en een vers gezet kopje koffie of bordje met eten van de dag. Een mooie Thaise gewoonte."

Lees verder op dichtbij.nl

Doortje Briedé-Bultman